DE FORMULE OM JE NETWERK TE LATEN GROEIEN | BusinessMindz

Al jaren schaaf ik aan mijn formule om je netwerk te laten groeien. Als ondernemer is mijn netwerk namelijk heel belangrijk. Aanbeveling van een ander werkt beter, dan dat ik mezelf moet verkopen. Via een goed netwerk krijg je de meest effectieve vorm van promotie, namelijk van mond-tot-mond.

Hoe fijn is het als je uit onverwachte hoek een telefoontje krijgt voor die fantastische opdracht!

Veel opdrachten komen uit mijn netwerk. Een goed netwerk is dus de basis van mijn onderneming. Het is voor mij daarom belangrijk om erin te blijven investeren om het te laten groeien op een doelgerichte manier. Hoe groter, des te beter!

Je kent meer mensen dan je denkt. Er is ooit uitgerekend dat je binnen 6 stappen in contact kunt komen met iemand als Oprah Winfrey. Door goed te netwerken moet je dus bijna bij iedereen aan tafel kunnen komen.

Maar alleen een omvangrijk netwerk is ook niet alles, want dat is lastig om te onderhouden. Dat zijn heel veel kopjes koffie. Ik ben dol op koffie, maar na 4 kopjes haak ik toch wel af…

Dus het is ook belangrijk dat mijn doelgroep zich binnen mijn netwerk bevindt of dat het mensen zijn die contacten hebben met mijn doelgroep. Mijn netwerk moet dus niet alleen groot zijn, maar ook effectief.

Doelgericht en effectief je netwerk laten groeien, hoe doe je dat? Klinkt als een ingewikkelde wiskundige formule, maar dat is het (gelukkig) niet.

De formule om je netwerk te laten groeien is een simpele optelsom van 7 stappen, die mits goed uitgevoerd, je netwerk laat groeien tot een waardevol onderdeel van je onderneming.

Formule om je netwerk te laten groeien in 7 stappen.

1/ Inventariseer je netwerk

Ik maak een onderscheid tussen je ‘warme’, je ‘lauwe’ en ‘koude’ netwerk.

  • In je warme netwerk zitten mensen uit je omgeving, waar je een persoonlijke relatie mee hebt en, heel belangrijk, die een positieve indruk van jou hebben. Denk aan je familie, buren, vrienden, je (oud-) collega’s, of je teamgenoten van de sportvereniging. Maar het kunnen ook zakelijke contacten zijn, waar je prettig mee samenwerkt. Het zijn mensen die je makkelijk kunt benaderen.
  • In je lauwe netwerk bevinden zich mensen die je ooit hebt ontmoet, die wat verre of vage bekenden zijn. Als je dit zou willen, kun je dat contact wel verder verdiepen.
  • Je koude netwerk wordt gevormd door mensen die je niet kent, maar wel zou willen kennen. Het is de kunst om met die laatste groep in contact te komen.

Teken nu eens op een groot stuk papier drie ringen van klein tot groot, of download het hier. Vul in de binnenste ring de namen in van de mensen die tot je warme netwerk behoren. In de 2e ring schrijf je de namen van je lauwe netwerk. Ik kan me voorstellen dat je die niet allemaal paraat hebt.

TIP: kijk in je mailbox naar je mailcontacten, onderzoek je Linkedin contacten en vergeet natuurlijk je stapels visitekaartjes niet.

In de buitenste ring vul je namen in van personen of bedrijven waar je graag mee in contact zou willen komen. In de volgende stappen lees je hoe je aan deze namen kunt komen.

2/ Zorg dat je doelgroep en aanbod helder is

Je hebt nu een overzicht van je netwerk. Ben je er verbaasd over hoeveel mensen je eigenlijk kent? Dat zijn er best veel, toch?

Maar heb je ook een overzicht van wie je zoekt in je koude netwerk? Het is belangrijk dat je jouw doelgroep van toekomstige klanten helder voor ogen hebt. Wie is jouw ideale klant? Welke diensten of producten koopt jouw ideale klant van jou? Waar kun je jouw klant treffen? Bijvoorbeeld bij vakbeurzen, een businessclub zoals BusinessMindz, of bepaalde netwerkbijeenkomsten.

TIP: maak een persona van jouw ideale klant.

3/ Stel je netwerkdoelen

Toen ik begon als ondernemer werd ik lid van een netwerkclub in de media. Ik vond het destijds best eng om zomaar op andere mensen af te stappen. Om die drempel te verlagen werd ik maar lid van de activiteitencomissie en daarna belandde ik in het bestuur. Het kostte me allemaal veel tijd en energie en het heeft me uiteindelijk niet veel opgeleverd. Trap niet in mijn valkuil: stel je doelen èn durf buiten je comfortzone te stappen!

Hoe kun je met de juiste mensen in contact komen?

  • Maak een lijstje voornemens hoe en waar je je netwerk gaat uitbreiden en welke inhoudsgebieden je daarmee kunt afdekken (klanten, vakkennis, samenwerkingspartners, etc…)

Wat wordt de eerste gelegenheid waar je kunt gaan netwerken? Zet die met een dikke streep eronder in je agenda! (TIP: zorg dat je vooraf de deelnemerslijst krijgt, zodat je gericht met iemand in contact kunt komen)

  • Maak een lijstje van personen met wie je het liefst in contact zou willen komen. Bijvoorbeeld: iemand die opdrachten geeft bij bedrijf x, een persoon die veel mensen kent in de x-branche, iemand waarvan ik kennis kan opdoen in mijn eigen vakgebied. Zet deze namen in de buitenste ring van je cirkel. Vermeld erbij hoe je met iemand in contact zou kunnen komen.

4/ #DTV durf te vragen

Hulp vragen is best lastig en ook best wel buiten je comfortzone (bij mij in ieder geval wel)! Om met de juiste personen in contact te komen is hulp vragen binnen je netwerk belangrijk. Daarvoor kun een hulpvraag stellen.

Deze hulpvraag kun je heel goed in je elevator pitch verwerken, zodat je hem wat natuurlijker kunt brengen.

In jouw elevator pitch vertel je kort maar krachtig:

  • Wie je bent
  • Wat je te bieden hebt (oplossing)
  • Wat je toevoegt (voordelen)
  • Wat je zoekt

Het is handig om jouw pitch vooraf uit te schrijven, bij te schaven tot de elevator pitch helemaal voor jou klopt en daarna goed te oefenen. Wil je tips over het schrijven van je pitch van Jasper Runneboom, lid van BusinessMindz?

5/ Gunfactor

Netwerken gaat over kennen en gekend worden. Belangrijk is dat mensen jou iets gunnen. Want een aanbeveling geeft iemand niet zomaar. Daarvoor moet je iemand kennen en vertrouwen.

Netwerken is een proces wat tijd en investering kost. Je bouwt samen een relatie op, waarbij de ander jou positief aanbeveelt, waar nodig. Het mooiste is natuurlijk als iemand je ambassadeur wordt! Maar aan zo’n relatie moet je werken, samen een band opbouwen en de ander helpen. Laten zien wat je in huis hebt. Zaaien en oogsten. TIP: Geef eerst voordat je ontvangt.

6/ Ga koffie (of thee) drinken

Om iemand beter te leren kennen en te onderzoeken wat je voor elkaar kunt betekenen, is het raadzaam om een vervolg afspraak te maken (inderdaad ‘het kopje koffie’ gaan drinken). Verwacht niet dat je direct kunt verkopen! Maar ga onbevangen met elkaar in contact en verken elkaars netwerk.

7/ Ook je netwerk heeft onderhoud nodig….

Gefeliciteerd! Jouw netwerk is gegroeid en je doelstellingen zijn gehaald! Wat doe je dan? Ga je dan achterover leunen? Of ben je hard aan het werk aan je nieuwe opdrachten? Dat is een gemiste kans. Want een netwerk kan ook snel verwateren en mensen vergeten je weer. Hoe zorg je ervoor dat je top-of-mind blijft?

Maak voor jezelf regelmatig een lijstje van contacten waar je even aandacht aan besteedt. Dat kan zo simpel zijn als een telefoontje of een mailtje, om te vragen hoe het gaat. Of hen te complimenteren met hun nieuwe opdracht, website, etc.

Succes met netwerken! Wil je ook netwerken met mij? Nodig mij dan uit om een connectie te maken op Linkedin.

Tanja-Smorenburg

Tanja Smorenburg
Coordinator en oprichter BusinessMindz

Of ontmoet mij in het wild bij BusinessMindz….

Share This