SEO – de 6 andere sleutels tot gevonden worden

Dat zoekwoorden uw website helpen om een goede plaats te veroveren in Google en andere zoekmachines is niet nieuw voor u.

Kent u ook de andere 6 sleutel aspecten om goed te scoren? Vaak hebben ze net zo veel invloed als het goed toepassen van zoekwoorden. Hieronder worden ze kort uiteengezet

-1- Heldere URL’s

CMS en e-commerce systemen genereren vaak URL’s die zijn opgebouwd uit namen en codes en die voor bezoekers niet informatief zijn.

Daarom niet http://www.website.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=10&Itemid=148,
maar
http://www.website.com/category-blog

-2- Meta tags

Meta tags zijn stukjes informatie die in de code van een webpagina worden opgenomen en die door zoekmachines en browsers mede worden gebruikt om te bepalen waar de pagina over gaat. De browser toont de title tag in de titel van de pagina of het tabblad en gebruikt de description tag voor de zoekresultaten. Zorg voor zinvolle informatie in deze meta tags.

-3- Mobiel vriendelijk

We gebruiken steeds meer mobiele apparaten. Naast de hoge score voor email en social media valt vooral de stijging bij informatie zoeken op.

Bron: presentatie ‘SIDN_Trends_in_internetgebruik_2016’

Als reactie hierop geeft Google tegenwoordig websites die het mobiel goed doen een hogere positie in zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijke zijn.

-4- Sitemap

Een sitemap heeft als doel op eenvoudige manier om de structuur van uw website aan bezoekers te presenteren en zoekmachines eenvoudiger pagina’s op uw website kunnen ontdekken.

-5- Snelheid

Google heeft enige tijd geleden aangekondigd dat sites die een betere performance hebben hoger in zoekresultaten zullen worden geplaatst dan overeenkomstige sites met minder performance.

Denk hierbij aan:

  • browser caching
  • compressie
  • afbeeldingen in de juiste afmetingen
  • combineren van bestanden

-6- SSL certificaat

U kent waarschijnlijk wel het bekende groene slotje in de browserbalk waarmee een beveiligde verbinding wordt aangegeven.

Dat deze manier van beveiligen gewenst is wanneer een website bv. persoonlijke gegevens verwerkt is wel bekend. Minder bekend is het feit dat Google websites met een beveiliging (SSL certificaat) een hogere positie in de zoekresultaten geeft dan een website zonder een dergelijke beveiliging.

Zie https://www.2bvisible.nl/2bvisible-insight/2bvisible-gevonden-worden/109-2bvisible-seo-de-6-andere-sleutels-tot-gevonden-worden voor het volledige artikel en een handige puntsgewijze pdf versie.

Share This